زمان لازم مطالعه این مطلب  : 7 دقیقه

  •  من روزی 3 ساعت درست میخوام و نهایتا به 5 ساعت در یک روز می رسم .
  • من روزی 5 تا 7 ساعت مطالعه دارم .
  • هر روز برای کنکور 10 تا 14 ساعت مطالعه داشتم .

موارد بالا هر کدام نمونه هایی از سخنانی است که احتمال از زبان دوست و آشنا و این و آن شنیده باشید . اما واقعا روزی چند ساعت مطالعه کافیست ؟ پاسخ مشخص است . میزان مطالعه لازم برای هر داوطلب کنکور متفاوت است . در کنار این باید در نظر داشت که کیفیت مطالعه متفاوت است . نهایتا باید توجه داشت یک داوطلب با روزی 3 ساعت ، به احساس رضایت در وجود خودش دست می یابد و یکی دیگر روزی با مطالعه 6 ساعته هم از خودش راضی نیست .

ساعت مطالعه خود را بایستی بسته به هدف و انتظار (رتبه در کنکور سراسری -رتبه لازم قبولی در رشته مورد نظر)  که از خود دارید تنظیم کنید  و  در مرحله بعد بسته توانایی ها شخصی خودتان دارد . شاید مطلبی را که یک داوطلب در 45 دقیقه مطالعه می کند شما در یک ساعت مطالعه کنید و در مطلبی دیگر شما زودتر از داوطلب قبلی مطالعه را به پایان برسانید .

دقت داشته باشید در مطالعه مطلب ملاک و معیار ، درک و فهم کامل مطلب است . اگر مطلب در حال حاضر در ذهن شما نمی گنجد یادگیری آن را به زمان دیگری بگذارید یا اگر آن را کامل یاد نگرفته اید مرور بیشتر آن را نسبت سایر مطالب فراموش نکنید .

 

  • خلاصه مباحث و نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید  :
  1. ساعت مطالعه را بسته به اهدافتان در کنکور  تنظیم کنید .
  2. ساعت مطالعه را با توجه به زمان لازم برای مطالعه روزانه تنظیم کنید .
  3. از ملاک های مطالعه روزانه برای کنکور ، استعداد و توانایی شخص در مباحث مربوطه است . ممکن است درسی را زودتر از سایرین و در درسی دیرتر از دوستانتان موفق به مطالعه مطلب شوید .
  4. در کنار توجه به میزان ساعت مطالعه درسی ، کیفیت را مد نظر داشته باشد .
  5. از مقایسه خود با سایر دوستانتان اجتناب کنید .
  6. سعی کنید ساعت مطالعه خود را هر هفته نسبت به هفته قبل و هر روز نسبت به روز قبل  و هر ماه نسبت به ماه قبل افزایش دهید.
  7. افزایش ساعات مطالعه به تدریج باشد که در این صورت پایداری خواهد داشت و از مطالعه دلزده نخواهید شد .
  8. برای مدیریت ساعات مطالعه خود و استفاده مطلوب ، استفاده از دفتر برنامه ریزی قلم چی می تواند مفید باشد به شرطی که پایبند به آن باشید .